АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Європейська культура епохи Середньовіччя

Читайте также:
  1. II. Культура и экономика.
  2. VI. ПОЛИТИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА США
  3. Апокрифічна та есхатологічна література раннього Середньовіччя.
  4. Арганізацыйная культура бібліятэкі.
  5. Б) Інформаційна культура та її складові
  6. Бегазы-дандыбаевская культура (X-VIII вв. до п.э.).
  7. Бегазы-Дандыбаевская культура - феномен поздней бронзы Центрального Казахстана.
  8. Билет №8 Культура и цивилизация
  9. в епоху Середньовіччя
  10. Виходячи з поживності добрив і знаючи дози виносу речовин відповідними культурами, можна обчислити приріст їх урожайності.
  11. ВОЕННАЯ КУЛЬТУРА АДЫГОВ (КАБАРДИНЦЕВ, АДЫГЕЙЦЕВ, ЧЕРКЕСОВ): НАСЛЕДИЕ ПРОШЛОГО В РЕАЛИЯХ НАСТОЯЩЕГО
  12. Вопрос 9. Речевая культура. Стилистические и лексические приемы ораторской речи. Логика речи.

Культура Середньовіччя отримала часом неадекватну, але досить, оригінальну оцінку в творах науковців, літераторів, політичних діячів. Так, ренесансні гуманісти, діячі Просвітництва та літературно-філософської думки XIX ст. вважали Середньовіччя втіленням величі католицизму та переваги сліпої віри над розумом, розквіту монархій та станових привілеїв, влади грубої сили й дикості. Натомість романтики (німецькі, англійські, російські, українські вчені, письменники, поети) ідеалізували Середньовіччя як часи Рицарів і Прекрасних Дам. Але найголовнішим надбанням цього часу стало творення нових націй, їхніх індивідуальних мов та культур, що сягали своїм корінням у тогочасну мову міжнаціонального спілкування - латину.

Найхарактерніших рис середньовічна культура набула з X ст. У цей період у суспільстві створюється розвинута соціальна структура: розвиваються міста, а разом з ними - ремесла, торгівля, школи і університети, мистецтво в усіх основних його видах. У культурі Середньовіччя можна виділити релігійно-церковну, світську і народну субкультури.

У період раннього західноєвропейського Середньовіччя культура
перебувала під впливом католицької церкви, що відігравала, крім релігійної,
ще й політичну, соціальну, військову, господарську і, зрозуміло, культуро­логічну роль, претендуючи на зверхність над світською владою. До рук церкви потрапила й система освіти.

 

Основою західноєвропейського середньовічного світогляду було християнство, що визначило основну рису його світогляду та філософи — теоцентризм. Тобто будь-яка проблема Середньовіччя, в тому числі й проблема людини, розглядалася в контексті ідеї Бога та виводилася з неї. Звідси випливає істотна складова тодішнього світогляду - теодіцея,.

Теодіцея (від франц. - виправдання Бога; від грец. - Бог та dike - справедливість) - загальний напрям релігійно-філософських доктрин, які намагалися узгодити ідею всемогутнього, благого Бога з наявністю світового зла, виправдати Бога як творця усього сущого всупереч існуванню темних сил.

Згідно з середньовічною християнською доктриною людська особистість формується за образом і, подобою Абсолютної Особистості - Бога. Тому пізнання людиною Бога як шлях до спасіння відбувається через їхнє спілкування, молитву і сповідь та покаяння. Ранньохристиянський світогляд заклав основу, згідно з якою праця стала розглядатися як обов'язкова риса "нової людини".

Особливе місце серед засновників християнського світогляду належить гіппонському єпископу з Північної Африки Августину Блаженному (слайд 41) (354-430). Він був ревним теоретиком Божого вибору "обраних", ідеї двох протилежних один одному "градів" - Божого і людського. Свою головну працю Августин назвав "Сповідь" (" Про Град Божий "). Цей трактат, що визначив настрої не лише всього Середньовіччя, а й нового часу, був настільною книгою освіченої інтелігентної людини протягом тривалого часу.

Створений Августином образ світу, цілісного й досконалого результату божественного творчого акту, не викликав заперечень майже тисячу років. Тільки в XIII ст. Фома Аквінський (слайд 43,44) зробив у ньому певні зміни відповідно до Тодішнього стану християнської філософської думки. ідеї св. Августина в наступні століття надихали багатьох діячів європейської і світової культур, серед яких - Дайте Аліг'єрі, Ф. Петрарка, Ж.-Ж. Руссо, Л. Толстой.

У той же час почала формуватися схоластика (від грец. шкільний, вчений) як провідна течія філософської думки феодального суспільства. Головною проблемою, якою займалася схоластика, було питання співвідношення знання та віри. Висувалась теза про зверхність віри стосовно розуму. Увага до внутрішнього світу людини, вже не була надбанням лише літератури та філософії, вона проникала в сам процес богослужіння. Немало священнослужителів почали проголошувати свої проповіді мовою схвильованою, пристрасною, прагнучи не лише донести до віруючих слово Боже, а й пробудити душі..

Основи середньовічної та нові критерії інтелектуального життя європейського Середньовіччя
заклав Аніцій Манлій Торкват Северин Боецій (слайд 42) (бл. 480-бл.-525). Особливе
місце в творчості Боеція належить твору " Про втіху філософією ", в якому була викладено його філософську систему. Філософські погляди Боеція в цілому характеризуються еклектичністю, вони увібрали в себе вчення Платона, Арістотеля, неоплатонізму й стоїцизму. Боецій намагався виправдати християнські догмати розумом. Завдяки його зусиллям антична духовна спадщина, переосмислена і введена в систему цінностей християнського світогляду, була збережена й загалом без перекручень пристосована до потреб суспільства в нових історичних умовах.

Різнобічною і глибокою за змістом була літературна спадщина Северина Боеція. Він створив навчальні посібники й коментарі з арифметики, геометрії, музики тощо. Надзвичайну увагу філософ приділив розбудові системи середньовічної освіти. Оскільки мовою культури стала латина, він дбав про створення латиномовних підручників з різних галузей знань - арифметики, геометрії, астрономії, музики. Підручники самого Боеція і створені за часів його життя іншими авторами використовувалися для навчання протягом усього Середньовіччя. Ще у XVIII ст. у студентів Оксфорда його праця "Настанови до музики" була настільною книгою.

Боецій окреслив коло проблем і понять середньовічної логіки, серед яких центральне місце належить універсаліям (загальним поняттям). Для філософії ця проблема стала каменем спотикання, мірилом істинності, а також критерієм ідеологічної оцінки. Адже залежно від трактування проблеми універсалій людину в цей період могли зарахувати до єретиків, з якими церква нещадно боролася.

Покровителем наук і мистецтв вважався Флавій Магн Аврелій Кассіодор (слайд 43) (бл. 490 - 6л. 585). Його основний твір " Варії ", їх називають першою енциклопедією Середньовіччя, що вміщала відомості про історичне, політичне, державне, економічне, соціальне, культурне життя, військову справу, звичаї остготського суспільства.

Відійшовши від державних справ, Кассіадор повернувся до свого маєтку на півдні Італії і заснував там монастир, що відіграв важливу роль у формуванні середньовічної культури. Три елементи структури монастиря Кассіодора як осередка духовних традицій і знань стали обов'язковими для всього Середньовіччя: бібліотека як сховище книжок і рукописів; скрипторій як майстерня письма для розмноження й поширення рукописів (для потреб монастиря і на продаж); школа як навчальний заклад.

Уже в XIII ст. суспільству була необхідна філософія природничо-гуманістичної спрямованості, світогляд, у якому можна було б знайти картину v світу і практичні рекомендації для діяльності людей. І такою філософією для країн Західної Європи став аристотелізм. Саме він приніс із собою знання в галузі ботаніки, зоології, астрономії, інших природничих наук. Уже в IX-X ст. ці знання формувалися такими середньовічними вченими, як Аль-Фарабі, Аль-Біруні, Авіценна. Проте розповсюдження їх в арабській інтерпретації загрожувало церкві, підривало основні догмати католицизму.

Вчення Арістотеля з офіційною філософією католицизму поєднав видатний середньовічний філософ і теолог, чернець ордену домініканців доктор Фома Аквінський (слайд 44,45) (1225 чи 1226-1274). /

Основним принципом філософської системи Ф. Аквінського були "гармонія" віри і розуму. У своїх основних працях " Сума проти язичників " (1261-1264) і " Сума теології " (1265-1273) він проголосив бога творцем і управителем світу, вважав найвищим принципом пізнання "істини одкро­вення", розглядав філософію як " служницю теології ", проголошував також примат церковної влади над світською. У 1323 р. Ф. Аквінського було канонізовано, а в 1879 р. його схоластичне вчення було проголошено єдиною істинною філософією католицизму.

Провідними середньовічними філософами були також Августин Аврелій, Ансельм Кентерберійський, Франциск Асизький тощо. Вони розробляли питання естетики, її головних категорій. Так, поняття прекрасного для них асоціювалося передусім із Божественним походженням краси. Із образу Бога виводили також категорію піднесеного, що закарбоване у величній архітектурі середньовічних соборів. Трагічне в середньовічному світогляді й мистецтві уособлювалось у стражданнях Христа як елемент трагедії втіхи: "Страждаєш
не ти один, а за страждання земні на тебе чекає райське блаженство". Комічне в розумінні філософа М. Бахтіна пов'язане із середньовічною карнавальною культурою - народне святково-сміхове сприйняття похмурої дійсності, протистояння буденності, що породило такий своєрідний універсальний жанр, як пародія.

 

Середньовічна система освіти почала складатися наприкінці V - на початку VI ст.

Школи протягом раннього середньовіччя відкривалися тільки при церквах і монастирях. Перенесення освітніх традицій античності на грунт середньовічної Європи сприяло процесу становлення й розвитку тогочасної системи освіти. У монастирських та соборних школах IX ст., у великих містах Німеччини, Франції та Італії викладання будувалося за схемою "тривіум - квадріум". Деякі з цих шкіл стали провідними центрами схоластичних досліджень та середньовічної культури загалом.

Поступово складається шкільна програма. Як і в пізньоантичних школах, основу виховання та освіти становили «сім вільних мистецтв»: три вступні дисципліни — «тривіум» (лат. три шляхи)граматика, риторика, діалектика і чотири дисципліни вищого циклу — «квадріум» (від лат.- чотири шляхи).арифметика, геометрія, астрономія та музика

У філософській традиції Середньовіччя такий поділ започаткував Боецій, у працях якого тривіум визначається як система гуманітарних, а квадріум - природничих знань.

.

До першої групи входила граматика - вміння читати, розуміти прочитане, писати; риторика (оволодіння ораторським мистецтвом - вміння виголошувати промови; діалектика - (тобто формальна логіка - вміння вести суперечку шляхом аргументів та їх спростувань).

Другу групу становили арифметика, геометрія, астрономія та музика як числові співвідношення, що лежать в основі світової гармонії.

 

Важливим елементом піднесення культури у XI—XIII ст. було розширення освіченості, вихід її за межі виключно духовенства. Організація міського життя диктувала потребу в письменних людях. Збільшується кількість шкіл, з'являються міські, єпископальні, а також приватні школи. Поступово виникає їх спеціалізація. Наприклад, в Болоньї були юридичні школи, в Солерно — медичні, визнаним центром філософії вважався Париж.

Якісно новий етап у розвитку системи освіти — виникнення вищих навчальних закладів. У XII—XIII ст. виникають університети (від латинського «універсум»- загальність, сукупність). Перші з них з'явилися в Італії. В XI ст. в Італії на базі Болонської юридичної школи відкрито перший університет 1088. Його діяльність сприяла відродженню норм римського права. Тут училися тисячі студентів з усіх куточків Європи.

Починаючи з ХП ст., університети виникають в інших країнах Європи. Першим французьким університетом став Паризький університет (1160). Багато в чому типова організація Паризького університету. Він отримав королівську грамоту в 1200 р. До його складу входили викладачі, учні, а також книгопродавці, посильні, аптекарі, навіть шинкарі. Викладачі об'єднувалися в особливі організації — факультети (від латинського «здатність», тобто здатність викладати який-небудь предмет). У Паризькому університеті їх було чотири: один «молодший», на якому навчали читанню, письму і вивчали «сім вільних мистецтв», та три «старших» — медичний, юридичний і богословський. Викладачі вибирали голову факультету — декана (від латинського — десятник). Учні — студенти (від латинського «студере» — старанно навчатися) — слухали і записували лекції, брали участь у диспутах. На XV століття в Європі було вже 60 університетів.

Перший англійський університет відкрито в Оксфорді (1167), потім - у Кембриджі (1209). У ХШ ст. відкриваються університети в Іспанії (Саламанка), Італії (Неаполь). У XIV ст. засновано Празький, Краківський, Гейдельберзький, Кельнський та Ерфуртський університети. Наприкінці XV ст. в Західній Європі діяло 65 університетів, більшість із яких засновано із санкції римської курії. Католицька церква підтримувала вищу світську освіту.

Викладання в усіх університетах Європи велося латиною. Воно здійсню­валось у формі лекцій та диспутів, у яких активну участь брали як професори, так і студенти. В університетському курсі "вільних мистецтв" головне місце належало логіці, яка з часом витіснила граматику. Математику, геометрію, астрономію, музику викладали далеко не в усіх університетах. Велике значення надавалося вивченню права як канонічного, так і римського.

Пожвавлення інтелектуального життя в XI—XIII столітті проявилося в розгортанні філософських дискусій. Хоч пануючою була теза «філософія — служниця богослов'я», але треба враховувати, що для людей тієї епохи вона несла інше значення, ніж для нас. Адже тільки в Богові бачили вище значення всього земного. У порівнянні з багатовіковою відсутністю філософської думки це був безумовний крок уперед. Середньовічна філософія отримала узагальнене визначення — схоластика (від латинського «школа»). У схоластиці складаються і борються декілька напрямів. Однією з перших була дискусія між номіналістами і реалістами. Номіналісти вважали, що насправді існують лише одиничні речі, доступні відчуття, а загальні поняття — «універсалії» — тільки їх позначення. Реалісти відстоювали зворотне.

Все частіше звучали «вільні думки», щоб їх відстоювати була потрібна велика особиста мужність. Тезі Августина, що панувала віками, «вірую, щоб розуміти» П'єр Абеляр (1079—†1142) (слайд 46) протиставив тезу «розумію, щоб вірити», утверджуючи пріоритет розуму. Його вчення було оголошене єрессю.

З міською культурою пов'язаний розквіт латиномовної літератури. Її яскраве явище — лірика ваганів (так називали мандрівних бідних студентів, школярів), вона відрізнялася вільнодумством, презирством до будь-яких, в тому числі церковних, авторитетів. Популярними були твори сатиричних жанрів народними мовами.

Середньовічна університетська наука мала назву схоластики, характерною рисою якої було намагання спертися на церковні авторитети, поєднати теолого-догматичні посилки з раціоналістичними принципами та інтересом до формально-логічних проблем.

В епоху Середньовіччя свого значення набула наука, що переважно мала умоглядний характер. Лише в епоху пізнього Середньовіччя почалося вивчення природи як такої, не тільки як Божого блага, а й сукупності явищ, які можна пізнати розумом. Це дало поштовх до розвитку таких наук, як астрономія, фізика, біологія, хімія та медицина. Починаючи з XIII ст., велике поширення в Європі отримала алхімія (головною метою її був пошук " філософського каменя ", що перетворює метали на золото).

Заняття алхімією відповідали релігійному світогляду того часу, що включав містику, окультизм, віру в добрих і злих духів, за сприяння яких можна отримати штучні речовини. Попри ілюзорність цілей алхімії, її можна кваліфікувати як прототип хімії завдяки інтересу алхіміків до перетворення речовин та вивчення їхніх властивостей.

Широкої популярності набув Альберт Великий (1193-1280) чернець-домініканець, "доктор універсаліс", який більшу частину життя присвятив заняттям з філософії, магії, астрології, алхімії. Він учився в Падуанському, Болонському та Кельнському університетах. З 1245 р. працював у Парижі. Став широко відомим лектором і часто змушений був виступати на великій міській площі, оскільки всі бажаючі його чути не вміщались у приміщеннях. Більшу частину праць Альберта становлять коментарі творів Арістотеля. Зрозумівши, що зупинити проникнення античного способу мислення в культуру Західної Європи неможливо, вчений застосував його для обґрунтування християнства. З XIV ст. учений удостоєний звання Великий.

слайд 48). Його. Професор Оксфордського університету, францісканський чернець Роджер Бекон (1214—†1292), відстоював важливість досвіду для отримання знань: «Уміння провадити досліди стоїть вище за всі знання і мистецтва». За вільнодумство він був відданий церковному суду і провів в ув'язненні 14 років. Він працював у галузі математики, оптики, астрономії, алхімії та передбачив багато наукових винаходів, заклав основи експериментального методу в науц і.

 

За часів Середньовіччя накопичувалися також медичні знання, їхній теоретичний розвиток почався в Європі з ХІІ-ХІІІ ст., що пов'язано передусім із діяльністю талановитого представника Салернського університету Арнольда з Вілланови (слайд 49). Його поема "Салернський кодекс здоров'я " (1305) містить багато цікавих думок щодо використання лікарських трав як медичних та косме­тичних засобів, раціонального харчування тощо.

Важлива роль у духовному житті Європи в ХІ-ХІЦ ст;.належала
літературі.

З літературних жанрів з міською культурою пов'язаний розквіт латиномовної літератури. Її яскраве явище — лірика ваганів (так називали мандрівних бідних студентів, школярів), вона відрізнялася вільнодумством, презирством до будь-яких, в тому числі церковних, авторитетів. Популярними були твори сатиричних жанрів народними мовами.

Середньовічний героїчний епос представлений такими літературними творами, як французька Пісня про Роланда, німецька Пісня Про Нібелунгів, іспанська " Пісня про Сіда " тощо.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.013 сек.)