АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

ДніпропетровськА державнА фінансовА АКАДЕМІЯ 14 страница

Читайте также:
  1. I. Перевести текст. 1 страница
  2. I. Перевести текст. 10 страница
  3. I. Перевести текст. 11 страница
  4. I. Перевести текст. 2 страница
  5. I. Перевести текст. 3 страница
  6. I. Перевести текст. 4 страница
  7. I. Перевести текст. 5 страница
  8. I. Перевести текст. 6 страница
  9. I. Перевести текст. 7 страница
  10. I. Перевести текст. 8 страница
  11. I. Перевести текст. 9 страница
  12. Il pea.M em u ifJy uK/uu 1 страница

Одначе внутрішньополітична ситуація в країні не була безхмарною. Наростав конфлікт двовладдя (тенно й сумерагі), і після смерті Сьотоку Тайсі (622 р.) Сога спробували повалити імператорську династію й самим зійти на престол, але заколот провалився. Влада Сога похитнулась, чому “посприяли” воєнно-політичні негаразди в Кореї (куди втрутився Китай) і жахлива чума 624 р., яка спустошила весь південний захід “Країни Вранішнього Сонця”. До них додалися неврожай та голод 626 р. (люди їли траву, трупи вкрили поля, а на дорогах хазяйнували банди розбійників). Цим вирішив скористатися син Сьотоку Тайсі царевич Ямасіро Ое, який, після ретельної підготовки, в 628 - 629_рр. очолив збройний виступ проти засилля Сога в політиці, але був розбитий і загинув.

 

Могутність Сога досягла апогею. На імператорський зразок вони назвали свій мавзолей місасагі, палац - мікадо, а дітей - міко. Ослаблені аристократичні клани перестали існувати як самостійна політична сила. Єдиним родовитим кланом, який зберіг поряд із тенно свою могутність, був рід сінтоїстських жерців Накатомі. Тільки вони могли підтримати імператора, внаслідок чого склався їхній політичний союз, спрямований проти Сога. Фіналом протистояння став переворот Тайка 645 р.

 

Переворот Тайка. Нарська монархія. Проімператорську змову очолили Накатомі Камако й царевич Нака Ое. Обидва здобули освіту в китайському дусі й мріяли в такому ж ключі перебудувати державний устрій Японії. Чутки про змову дійшли до Сога, і їхні керівники Емісі та Ірука стали дуже обережними, але на допомогу проімператорській партії прийшов дипломатичний етикет. 14 липня 645 р. при дворі відбувся офіційний прийом послів із Пекче, на який Сога Ірука прийшов, звичайно, без зброї та охорони і був тут же убитий заколотниками. Одразу після знищення ворожого лідера змовники оточили палац Сога, захисники якого, очолені літнім Сога Емісі, не маючи шансів відбитися, спалили себе, щоб не потрапити в полон. З ними згорів державний архів із найдавнішими японськими хроніками. В історії Японії відкрилася нова сторінка. Внаслідок перевороту 645 р. владу в країні захопив безпосередньо імператорський рід, а на престол зійшов новий тенно - найстаріший представник династії старець Котоку (645 - 654). Рік його воцаріння дістав назву перший рік Тайка (“Великих реформ”), а сама подія увійшла в історію під назвою переворот Тайка.

 

Усіх прихильників Сога знищили. На чолі держави відтепер став безпосередньо імператор, який через рік (646_р.) видав знаменитий “Маніфест про реформи”, що символізував епохальні зміни в японському суспільстві. Маніфест передбачав ліквідацію усіх рабських і напіврабських залежностей, за що власникам сплатили компенсацію тканинами; ліквідацію старого родового управління і створення централізованої владної адміністративної системи; ліквідацію усіх приватних та родових земельних володінь, їх одержавлення і створення на базі казенних земель державної надільної системи за китайським зразком (котікомін). Для утримання чиновників, кількість яких в одній лише столиці часом сягала 10 тис., та членів імператорської родини ввели систему земельних пожалувань, без права власності на землю й працюючих на ній селян.

 

“Маніфест Тайка” лише започаткував “Великі реформи”. Для їхнього дальшого розвитку було прийнято цілу низку державно-правових актів. Проведено кодифікацію сімейного права.

 

Раніше шлюб у Японії залишався досить вільним, під час свята врожаю влаштовувалися оргії, а в деяких районах існував звичай, коли японки молилися богам, начепивши на себе сковорідки, кількість яких відповідала кількості чоловіків, <%-2>котрі пізнали їх. Тепер “право для чоловіків і жінок” запроваджувалося юридично. Сім'я стала жорстко патріархальною, а для жінок своєрідною компенсацією за втрачені вільності міг слугувати хіба що детально розроблений поетами канон жіночої краси.

 

Важливим заходом тенно стало призначення 12 вищих буддійських ієрархів, що свідчило про встановлення повного контролю династії над буддійською церквою. Водночас за імператором зберігався статус першосвященика сінтоїзму.

 

Для керівництва країною створено централізований, надзвичайно розгалужений бюрократичний апарат, в якому всі чиновники були державними й призначалися особисто імператором. Важливе значення мало також здійснення повного перепису земель і населення та проведення військової реформи. Армія формувалася на основі загальної військової повинності, яку спочатку виконував кожен четвертий, а з 701 р. кожен третій японець-селянин. Озброювався, годувався та викликався на службу призовник за власний кошт, тому військова повинність була надзвичайно обтяжливою, а боєздатність такої армії - жалюгідно малою.

 

Нака Ое проголосили спадкоємцем престолу, та найпочеснішу нагороду здобув інший керівник заколоту - Накатомі Камако. Він дістав у 666 р. нове прізвище Фудзівара та нове ім'я Каматарі, заснувавши новий клан Фудзівара, який пізніше залишив вагомий слід в історії японської середньовічної культури.

 

А коли Нака Ое став імператором (під іменем Тендзі, 668 - 671), він подарував бойовому другові найдорожче - свою коханку-фаворитку, красуню Кагамі, яка стала дружиною Фудзівара Каматарі.

 

Результати реформаційних нововведень юридично оформив і закріпив кодекс законів Тайхорьо (702 р.), що відкрив у “Країні Вранішнього Сонця” епоху “правової держави” (ріцурьо кокка - термін із тогочасної Японії), тобто системи, де закони стали обов'язковими й для підданих, і, що найважливіше, - навіть для імператорів, укази яких не могли суперечити легітимним настановам кодексу.

 

Так, на рубежі VІІ - VIІІ ст. на самому сході Азії остаточно склалася міцна держава, що базувалася на принципах правової державності, командно-адміністративної планової економіки, з 8,5-мільйонним населенням і регулярною армією.

 

Бурхливим було культурне й наукове життя тогочасної Японії. У 671 р. в країні з'явилася державна служба часу, в 675 р. в тодішній столиці Асука збудовано першу обсерваторію. Гордістю країни була Нара - перша постійна столиця (710 - 794) і, власне кажучи, перше справжнє місто на островах, яке дало назву і стало символом імператорської Японії (Нарська монархія). Населення Нари сягало 200_тис. чол. Вона була чітко спланована на зразок танської столиці Чан'ань.

 

Прославили столицю найбільший в країні буддійський храм Тодайдзі, який будували 2,2 млн (!) робітників, і найбільша у світі металева статуя Будди Дайбуцу (32 м заввишки і вагою 380 т), виготовлена в 743 - 752 рр. групою майстрів на чолі з Куні Кімімаро.

 

Особливе значення мало створення початкової японської писемності на базі китайських ієрогліфів, що їх використовували фонетично як силабеми.

 

Завдяки цій писемності було завершено у 712 р. написання японською мовою найдавнішої з тих, що збереглися, місцевої літописно-міфологічної хроніки “Кодзікі” (“Записи про справи давнини”), а в 759 р. видано “Ман'йосю” (“Збірка 10 тисяч листів”)3 - першу антологію японської поезії, шедевр світової культури. Вона складалася з 4,5 тис. фольклорних і авторських (майже 500 авторів) віршів-пісень жанру танка (п'ятивірш), седока (шестивірш) та нагаута (“довга пісня”). Серед авторів “Ман'йосю” найвідоміші: перший великий поет Японії, одописець імператора, лірик Какіномото Хітомаро (VІІ - VІІI ст.); співець природи Ямабе Акахіто, буддійський поет-філософ Отомо Табіто (665 - 731); творець біографічного віршування поет-громадянин Яманое Окура (659 - 733); унікальний любовний лірик Отомо Якамоті (718 - 783). Від імені поетичної збірки китаєзована японська писемність, якою її зафіксували, дістала назву ман'йогани.

 

Слідом, уже китайською мовою, складено етнографічні “Фудокі” (“Записи звичаїв та земель”), хроніку “Ніхон сьокі” (“Аннали Японії”) та японську поетичну антологію китайською мовою “Кайфусо”.

 

Активізувалася японська зовнішня політика. Експансія Японії розгорталася у двох напрямах. Перший із них - просування своїх кордонів на північ, за рахунок земель айнів.

 

У 658 р. флотоводець Абе Хірафу першим серед японців досяг північного краю Хонсю, що стало для “Країни Вранішнього Сонця” епохальним географічним відкриттям. Пізніше буддійський монах Гьогі Босацу (670 - 749) створив першу загальну карту Японських островів. Однак спроба того ж Абе Хірафу розвинути успіх у 660 р. виявилася невдалою. Оточені айни повбивали своїх жінок і дітей, а потім зробили пере (розпороли собі животи). Шоковані японці відступили, а 780 р., після кількох повстань, почалася справжня айнсько-японська війна. Імператор Конін (770 - 781) кинув у бій 52-тисячне військо на чолі з легендарним полководцем Фудзівара Огуромаро, але придушити визвольне айнське повстання японці змогли лише в 794 р.

 

Іншим регіоном “життєвих інтересів” Японії стала Корея, але туди втрутився танський Китай, армія якого у 660_р. розгромила японського союзника - державу Пекче.

 

Після того, як на острови прибув син пекчеського правителя принц Пхун, який благав допомоги його країні, японська імператриця Саймей (655 - 661) сама очолила похід. Він закінчився повною поразкою. Саймей померла в дорозі (на 68-му році життя), а японський флот у 662 р. Тани пустили на дно, знищивши на р. Пеккан 400 кораблів і 32 тис. вояків. Залякані японці у 664 р. відправили до Китаю послів із подарунками й пропозиціями “вічної дружби”, а після об'єднання Кореї у 670-х роках під владою Сілла почали “дружити” і з нею.

 

Реформи Тайка (введення надільної системи, кодифікація законів, формування професійного централізованого бюрократичного апарату, плановий характер економіки та суспільства в цілому) перетворили Японію на початку VІІI ст. на “цивілізовану країну” китайського зразка й одну з наймогутніших держав Далекого Сходу. Одначе реальне життя завжди багатше найідеальнішої схеми, тому японський експеримент щодо побудованого на науковій основі планового суспільства був приречений (так само як і в Китаї чи Кореї).

 

Японія завжди відчувала дефіцит родючих земель, а “науково обгрунтована” система, коли кожній селянській родині чиновники давали вказівки про час і навіть місця садіння певних культур та їхній сівообмін, запланований урожай, відповідну кількість податків, у контексті з рентою тканинами, ликом паперового тутовника, натуральними фарбами, коноплями та різними кустарними виробами (для жінок), та відробітковою й військовою повинностями (для чоловіків), не сприяли інтенсивному освоєнню нових земель. Вирубування лісів, корчування пнів і створення рільничих терас у горах вимагали від селянина неабияких зусиль, але охочих до каторжної праці на не своїй землі було вкрай мало, а без цього зростаюче населення опинилося перед загрозою голоду, бо його збільшення звело нанівець легітимні нормативи земельних сімейних ділянок, через нестачу придатних для обробки земельних угідь. Командно-адміністративне одержавлене планове господарство опинилося в глибокій кризі. Потрібні були реформи, а політика насильницького поселення селян на державних землях, покритих гірськими лісами, результатів не дала. Палична дисципліна в господарстві завжди неефективна, тому в 743 р. видано історичний указ: піднята цілина оголошувалася приватною власністю того, хто її обробив - сьоеном. Це зламало монополію держави на земельну власність. Піддані так активно відгукнулися на можливість отримати землю у власність, що влада почала всіляко обмежувати та гальмувати цей процес, але припинити його стало неможливим.

 

Іншим чинником розвалу тотальної державної власності на землю були протизаконні дії місцевих чиновників, які за хабар або для самих себе переоформляли оброблені ділянки як покинуті й занедбані (перелогові землі), потім фіксували <%-2>на папері фіктивне реосвоєння й, нарешті, оформляли приватизацію. Проте сума податків із кожної провінції жорстко фіксувалася державою, й у разі зменшення кількості державних земель (на користь сьоенів) влада компенсувала нестачу, збільшуючи побори з тих, хто залишався в межах котікомін. Подвійний податковий тягар штовхав селян на відкриту втечу від державної юрисдикції і масовий перехід під покровительство хонка (“опікунів”). Надільна система, а з нею жорстко централізована планова економіка зазнали краху.

 

Кардинальні суспільно-господарські перетворення призвели до змін у політичному ладі. Наділені пільгами, як відроджувачі імператорського правління, Фудзівара, скориставшися розвалом надільної системи, захопили найбільші земельні ділянки, а потім прибрали до рук й управлінську владу. Ставши найвпливовішим після тенно кланом, вони контролювали ключові посади міністрів та радників і підтримували (започатковані ще за часів Накатомі) тісні зв'язки з сінтоїстськими храмами.

 

Ситуацію ускладнила буддійська загроза. Захопивши значні земельні ділянки під час “приватизації-сьоенізації”, храми Будди знову здобули незалежність від держави, створили власні господарства та потужні військові загони воєнізованих монахів, і взяли курс на перетворення Японії на буддійську теократичну державу. Протистояння виявилося нелегким, і тенно звернулися до Фудзівара, як природних союзників у боротьбі з буддійською небезпекою. У 729 р. Фудзівара, як свого часу Сога, зобов'язали імператорів брати собі дружин-імператриць виключно з їхньої (фудзіварівської) сімейної групи.

 

Фатальну роль в історії Японії ледве не зіграло мінливе жіноче серце. На початку 50-х років VІІI ст. серед придворних буддійських монахів з'явився Докьо (? - 773), який мав “сильний і самовпевнений характер”. Після раптової смерті імператора Сьому (724 - 749) престол обіймала його дочка Кокен (749 - 758), бо в імператорській родині не залишилось осіб чоловічої статі. Одначе в процесі її десятирічного царювання такий претендент з'явився - малолітній племінник Дзюннін, який зійшов на престол (758 - 764), заручившись підтримкою регента Фудзівара Накамаро.

 

Імператриця, звичайно ж, не хотіла віддавати владу, і з горя тяжко захворіла, але Докьо, який славився мистецтвом лікування, вдихнув у Кокен нові сили.

 

У 762 р. Кокен розпочала війну за владу. Дворічна бійня завершилася розгромом дружин Накамаро, регента стратили, а нещасного Дзюнніна заслали в глуху провінцію, де він “несподівано” помер. Кокен знову стала імператрицею, під новим тронним іменем Сьотоку (764 - 770), а в Японії настав “золотий вік” фаворитів, серед яких, завдяки успішним сеансам терапії, виділився Докьо. Після перевороту 764 р. він “ділив з імператрицею одну подушку і керував Піднебесною”4. Докьо став першим монахом, якого призначили головним міністром, а Сьотоку прийняла постриг буддійської послушниці (!). Ніколи ще мрії про буддійсько-теократичну державність не були такими реальними: залишалося тільки скинути імператрицю й посадити на престол Докьо. Але країна вже й так жила мов на вулкані. Економіку підірвали недороди, викликані почергово то засухами, то зливами. У 50 разів (!) зросли ціни на рис, а приватизація призвела до загрозливої диференціації доходів. Знову відродилося кабальне рабство, куди розорені дотла люди потрапляли цілими сім'ями. Дійшло до того, що кількість рабів сягнула 10 - 15 % загальної кількості населення.

 

Це був крах, але Докьо непохитно вірив у свою фортуну, і в 769 р. заявив, що боги зажадали, аби він став імператором. Тоді збунтувалася аристократія.

 

Нащадки богів пішли на хитрість. Жрець сінто Ваке Кійомаро привіз до столиці “пророцтво” сінтоїстського бога війни Хатімана такого змісту: “З часів початку нашої держави і до наших днів визначено, кому бути правителем, а кому - підданим. І не бувало ще, щоб підданий став правителем. Престол Сонця Небесного повинен наслідуватися імператорським домом. Неправедного ж потрібно вигнати”5. Розлючений Докьо перебив Кійомаро сухожилля на коліні й вислав, але шокована імператриця не наважилася на передання влади, а через кілька місяців (770) померла від нервового струсу. Смерть “божественної” коханки стала політичним крахом для Докьо: новий тенно Конін (770 - 781) відправив його на заслання.

 

Розвал економіки та політико-династичні скандали далися взнаки, імператорський рід швидко втратив авторитет. За вплив на нього боролися аристократичні клани Отомо та Фудзівара. Розв'язка настала 784 р., коли, спираючися на власні родові військові загони та підтримку сінтоїстського жрецтва, Фудзівара розгромили Отомо, а імператора Камму (781 - 806) вивезли на північ від Нари, у провінцію Ямасіро, нашпиговану фудзіварівськими сьоенами (подалі від впливових буддійських храмів Нари). У 794 р. в Ямасіро перенесли офіційну столицю Японії, назвавши її Хейан (Сучасний Кіото). Подальший шлях Фудзівара до вершин влади був уже “справою техніки”: у 858 р. вони “застовпили” за собою посаду сессю (регента при малолітньому імператорі), а 887 р. - кампаку (верховного канцлера країни). При збереженні інституту безвладних імператорів Фудзівара (як колись Сога) стали реальними правителями країни. Зосередження всіх управлінських функцій в системі секкан (“регентів-канцлерів”), яку повністю контролювали Фудзівара, гарантувало їм збереження владних функцій.

 

Правління Фудзівара (період секкан). Японія знову переживала кардинальну ломку суспільного життя. Фудзівара спиралися на сінтоїзм, тому буддизм опинився в опалі. Всі біди (урагани, землетруси, посухи, неврожаї, голод) нові правителі пояснювали гнівом сінтоїстських божеств, покаранням за “буддійську крамолу”. Буддизм змушений був перебудовуватися, пристосовуватися до нових політичних реалій. Це йому, зрештою, вдалося завдяки діяльності двох найвидатніших філософів середньовічної Японії - Кукая (774 - 835) і Сайтьо (767 - 822).

 

Кукай народився на острові Сікоку в родині провінційного аристократа. Його мати походила з роду нащадків корейського просвітника Вані, батько - з родини Саекі (гілки клану Отомо). Але все це залишилося в минулому, тому лише завдяки власному талантові й працелюбності Кукай здобув блискучу освіту. В 804 р. він потрапив із посольством до Китаю, де вразив місцевих бонз своєю ерудицією. У Китаї Кукай став патріархом езотеричного буддизму, а на батьківщину повернувся вже славетним проповідником, привіз безліч манускриптів і заснував у Японії новобуддійську секту Сінгон (“Слово істини”).

 

У його концепції все, що існує навколо нас, розглядається як різноманітні прояви єдиного начала - вселенського Будди. Отже, людина і Будда - однакові за природою, а тому зло і страждання не закладені в нас, а містяться в наших неправильних вчинках, про шкідливість яких людина може й не знати. Тому завдання наставника полягає в тому, щоб коригувати діяльність учня й усіх адептів, і тим самим наблизити її до вчинків Будди, до ідеалу. Це автоматично приведе до злиття адепта з Буддою (бо зникнуть останні відмінності між ними), а це і є нірвана. Визначальною позицією Сінгон у політиці став курс на союз із сінтоїзмом, що сприяло збільшенню кількості послідовників секти: для цього ототожнювали близьких “за функціональними обов'язками” сінтоїстських богів і буддійських святих. У Х ст. була створена навіть синкретична сінто-буддійська доктрина рьобу-сінто.

 

У складі того ж посольства до Китаю прибув інший видатний проповідник - Сайтьо. Він прийняв інший різновид буддизму - Тяньтай (“Опора Неба”), в доктрині якого підкреслювалося, що і люди, і сам Будда є скупченням дхарм, тому будь-які книжкові знання є зайвими, необхідне <%-2>лише самопізнання через “поринання у споглядання”, точніше, у самоспоглядання (метод чжи-гуань), бо якщо ми з Буддою однакові за природою, то, пізнавши себе, ми пізнаємо і його - а це злиття з Буддою і є нірвана. В Японії секта дістала назву Тендай (кит. Тяньтай), а замість книг Сайтьо завіз на острови чай. У політиці Тендай обрала курс на тісний союз із Фудзівара. З цією метою Сайтьо розробив спеціальну політологічну доктрину союзу престолу та його секти, згідно з якою Тендай освячує трон, а держава - підтримує секту у воєнно-економічному відношенні. З перемогою Фудзівара Тендай здобула безліч привілеїв, проте в ІХ ст. вона почала дробитися на школи (Санмон, Дзімон та ін.), які перегризлися між собою.

 

Духовні батьки японського народу займалися не лише філософією та політикою: Сайтьо розводив чайні кущі, а Кукай зажив слави як художник, скульптор, каліграф, мистецтвознавець і навіть співавтор нової японської писемності (разом із монахом Кібі Мабі).

 

Ман'йогана виявилася надзвичайно громіздкою і незручною, що стало однією з причин занепаду японської національної (япономовної) культури в середині VІІI ст., коли вплив Китаю на “Країну Вранішнього Сонця” досяг апогею. Нове піднесення національної культури почалося в ІХ_ст., й було пов'язане з переломною подією в історії острівної цивілізації - появою двох складових абеток (хірагана й катакана, створених на базі ієрогліфіки) і <%-2>синкретичного комбінованого азбучно-ієрогліфічного письма.

 

Поява зручної писемності сприяла відродженню й розквіту класичної японської цивілізації. Центром і практично єдиним осередком культурного життя країни стали імператорський двір (де панував рід Фудзівара) і столиця у широкому розумінні цього слова. Ця культура залишалася невідомою й незрозумілою для народу, але у вузькому середовищі аристократів досягла витонченої рафінованості. Основною естетичною категорією тих часів вважалося моно- но аваре (“сумна привабливість речей”), тобто прихована привабливість явища чи предмета, про яку не говорять прямо, а лише натякають. Як писав монах-письменник Кенко-хосі (Урабе Канейосі, 1283 - 1350): “Складати частини в єдине ціле погано. Цікаво, коли що-небудь незакінчене і так залишене, - це викликає відчуття довготривалості життя”6.

 

У ІХ ст. з'явилася японська літературна проза - моногатарі (своєрідний синтез поезії та прози), жанр, що виник із пояснювальних текстів до віршів. Його зародження ознаменувалося появою “Такеторі-моногатарі” (“Повість про бамбукоруба”). Хейанську прозу прославили також твори дзуйхіцу (“вільний пензель”) Сей-Сьонагон (Х ст.), любовно-моралістичний роман Мурасакі Сікібу (978 - 1016) - придворної імператорської фрейліни - “Гендзі-моногатарі”.

 

Найвідомішим зібранням тогочасних поетичних творів була “Кокін вакасю” (“Збірка нових і старих пісень Ямато”), складена у 922 р. Кі Цураюкі. З японської літератури майже зникли нагаута й седока, зате розквітла танка, а свідоме обмеження форми та стагнація канону сприяли поглибленню омонімії, багатозначності у віршах-піснях. Зрозуміти всі тонкощі, зокрема подвійно-потрійний зміст такої літератури, могла лише обмежена кількість естетично освічених людей, для яких вона й існувала.

 

“Золотий вік культури” проявився не лише в літературі. Придворний лікар Фукає Сукехіто створив на початку Х ст. енциклопедію природничих знань. Неперевершеним досягненням фудзіварівської архітектури вважається столичний ансамбль імператорського палацу Дайдайрі, й узагалі нова столиця країни Хейан - утілення нарських традицій містобудування.

 

Бурхливо розвивалося буддійське зодчество, але якщо раніше його осередками виступали міста (оскільки буддійська церква, фактично, була державною), то тепер, коли головну роль у японському буддизмі стали відігравати секти Сінгон і Тендай, центрами храмового зодчества стали ліси й гори. Це зумовлювалося особливостями доктринальних основ даних сект (пропаганда більшого злиття людини з природою), а також впливом сінтоїзму, який сприяв зменшенню офіціозності буддизму. Тому шедеври тогочасного буддійського зодчества містилися далеко від столиці (гірський монастир Муродзі, славетний храм Енрякудзі), навіть Конгобудзі (заснований у 816 р.), розташований біля Хейану, і той знайшов собі місце в горах, покритих лісами.

 

Як справжнє культурне досягнення епохи поціновується класичний японський живопис, який спирався своїми фундаментальними основами на запозичені з Китаю естетичні канони [сувої Кукая, Кудара Каванарі, Такума Таменарі (ХІ ст.)]. Гордістю хейанівської скульптури стали твори Дзьоттьо (ХІ ст.).

 

Але перебудова японського суспільства давалася дорогою ціною. Фудзівара чудово зналися на літературі та мистецтві, були рафінованими естетами, проте погано орієнтувалися в державних справах, в економіці, й навіть не бажали вчитися цим “ганебним”, з точки зору аристократів, професіям. Проте “бути вправним у поезії чи музиці - непогано, та, хоча й говорять, що перше й друге високо цінують правитель та піддані, схоже на те, що в наші часи марно сподіватися з їхньою допомогою керувати світом. Золото - це чудово, але в залізі, здається, значно більше користі”7. Розтринькування державного майна, некомпетентність міністрів і нехтування проблемами економічного життя призвели до розвалу державності в Японії, ослаблення її воєнно-політичного та економічного потенціалу, а зубожіння народу породило “дев'ятий вал” злочинності, який захлеснув країну (особливо столицю). Жах наводили імена легендарного розбійника Хакамадари, першого японського мафіозі Ясусуке.

 

Хейанську поліцію формували з колишніх злочинців (хомен), які, використовуючи своє службове становище, брали хабарі, грабували та гвалтували підслідних (навіть аристократок), а бандити захоплювали заложників, тілами яких у разі невиконання їхніх вимог годували бродячих собак. Столичні аристократи, які служили в провінціях, обдирали підлеглих, наживаючи неймовірні багатства, а в столиці серед чиновників і тих же аристократів стало звичним їздити в екіпажах голими. При зустрічі з бандитами вони, аби врятувати своє майно, пояснювали, що їх уже обібрали до нитки по дорозі.

 

Розвал не обминув навіть общини буддійських монахів, що славилися раніше своєю дисципліною: настоятеля славетного храму Гіон та знаменитого буддійського проповідника Домьо викрили як розпусників, а тут іще землетрус зруйнував у роки Сайко (854 - 856) столицю, й голова статуї Дайбуцу храму Тодайдзі звалилася на землю, що було сприйнято як свідчення занепаду Закону Будди в Японії. Нормою серед буддистів-священиків стало порушення м'ясних і рибних постів, серед впливових бонз поширилася мода на власні таємні гареми наложниць, а звичайні монахи відкрито відвідували гетер у “веселих кварталах”. Уразливий імператор Йодзей (876 - 884) схилявся до того, щоб узагалі заборонити буддизм, але коли гвардієць Мітінорі навчив його чорної магії, тенно настільки захопився цією справою, що збожеволів.

 

Ситуацію ускладнили негаразди на північних кордонах, де в 800 - 801 та 811 рр. велися важкі війни з айнами. У 875_р. “варварам” удалося зберегти за собою північну частину Хонсю: айнські вожді Такамару Лютий та Сіро Червоноголовий зупинили на певний час японську агресію на північ.

 

Суспільство опинилося в глибокій кризі, чим спробував скористатись рід тенно, метою якого було відродити пряме імператорське правління, державність нарського зразка. Генератором цих ідей став імператор Уда (887 - 897), а ідейним натхненником - придворний аристократ Сугавара Мітідзане (845 - 903).

 

Розвал суспільства наприкінці ІХ ст. досяг такого рівня, що Фудзівара у цій плутанині “пропустили” на трон Уда, мати якого не належала до клану регентів-канцлерів. Мітідзане блискучу чиновницьку кар'єру забезпечили “божественне” аристократичне походження та неабиякі таланти науковця. Рід Сугавара вважав своїм пращуром-засновником позашлюбного сина Аматерасу - Аме-но Хохі.

 

Молодий енергійний імператор одразу ж розпочав реформи, з метою перебудови Японії на конфуціанських принципах і буддійських засадах, в ідеальну державу з повновладним імператором на чолі. Всупереч традиціям, Уда не призначив канцлера й керував самостійно, хоча радився із Сугавара Мітідзане. Одначе Фудзівара контролювали абсолютну більшість міністерських посад. Японію роздирали соціально-економічні суперечності, двірцеві інтриги, а рятувало те, що в сусідів ситуація була ще гіршою.

 

Китай перетворився на полігон усобиць після жахливої 10-річної війни Хуан Чао, Корея була охоплена полум'ям внутрішніх воєн внаслідок розвалу держави Сілла, а кочовики Великого Степу за браком флоту не могли перекинути свою кінноту на острови. Міцною залишилася держава Бохай (Східна Маньчжурія та Примор'я), але вона підтримувала дружні стосунки з Японією: між обома країнами здійснювалися широкі міждержавні та культурні контакти. Від бохайців, зокрема, японці запозичили брелки-нецке, які стали, з часом, одним із символів японської культури.

 

Але розвал досяг нечуваних масштабів, і Японія зважилася на безпрецедентні кроки: за порадою Сугавара Мітідзане у 895 р. “Країна Вранішнього Сонця” вперше “закрилася” від зовнішнього світу, обірвавши майже всі офіційні контакти з зарубіжними країнами. Такий вчинок для того часу був вражаючим, якщо врахувати вплив континентальних країн на побудову японської цивілізації; зате почався процес опанування, переробки та “японізації” запозичень, що їх країна встигла набрати за попередні століття. Японія остаточно перестала уявляти себе провінцією китайської цивілізації, гостро відчула свій культурний та політичний суверенітет і своєрідність, почала відходити від китайських стандартів у державно-політичному та ідеологічному житті. Почався процес усебічної “японізації” “Країни Вранішнього Сонця”, який і зробив Японію Японією.

 

Проімператорські реставраційні реформи Уда також не довів до логічного завершення. Імператор більше полюбляв каліграфію та жінок, уславився як ловелас і тримав величезний гарем, тому боротьбу з політиком-прагматиком Фудзівара Мотоцуне він, звичайно, програв, зрікся престолу, а ставши екс-імператором створив славетний літературний салон. Сугавара Мітідзане одразу відправили служити дрібним чиновником у глуху провінцію на Кюсю, де він невдовзі помер. Одначе в ХІ ст. ідея імператорського правління знову відродилася, але тепер островитяни, відкинувши китайські стандарти, пішли своїм, неторованим шляхом.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.017 сек.)