АвтоАвтоматизацияАрхитектураАстрономияАудитБиологияБухгалтерияВоенное делоГенетикаГеографияГеологияГосударствоДомДругоеЖурналистика и СМИИзобретательствоИностранные языкиИнформатикаИскусствоИсторияКомпьютерыКулинарияКультураЛексикологияЛитератураЛогикаМаркетингМатематикаМашиностроениеМедицинаМенеджментМеталлы и СваркаМеханикаМузыкаНаселениеОбразованиеОхрана безопасности жизниОхрана ТрудаПедагогикаПолитикаПравоПриборостроениеПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРадиоРегилияСвязьСоциологияСпортСтандартизацияСтроительствоТехнологииТорговляТуризмФизикаФизиологияФилософияФинансыХимияХозяйствоЦеннообразованиеЧерчениеЭкологияЭконометрикаЭкономикаЭлектроникаЮриспунденкция

Тема 2. Художня культура України як духовне явище

Читайте также:
  1. I. Основні риси політичної системи України
  2. II.6.1. Античная культура и христианство
  3. III. НАУКА И КУЛЬТУРА
  4. V2: Культура Российской империи второй половины XIX – начала ХХ вв.
  5. V3: Советская культура 1930-х гг.
  6. Австро-немецкая музыкальная культура XX века
  7. АГРАРНИЙ СОЮЗ УКРАЇНИ (АСУ)
  8. Адміністративне право України як галузь права.
  9. Адміністративний менеджмент в різних ділових культурах та цивілізаціях: вплив національних традицій, культури та менталітету
  10. Адхократическая культура
  11. Аккультурация в межкультурных взаимодействиях
  12. Американская культура XIX в,
  1. Художня культура як компонент духовної культури. Мистецтво – ядро художньої культури.
  2. Види і мова мистецтв. Візуальні мистецтва. Музика, театр, кіномистецтво.
  3. Художня культура і світ людини. Художня культура як засіб самопізнання і творчої самореалізації. Поняття стилю.

 

Художня культура як компонент духовної культури. Мистецтво – ядро художньої культури. Художня культура – це складне, багатошарове утворення, яке об’єднує всі види мистецтва, сам процес художньої творчості, його результати і систему заходів по створенню, збереженню і розповсюдженню художніх цінностей, вихованню творчих кадрів і глядацької аудиторії. Художню культуру розглядають як найбільш стабільний гуманістичний регіон культури. Адже саме серед розгалуженої системи історично вироблених і закріплених традицією духовних цінностей – релігійних, філософських, моральних – саме художні, естетичні цінності, зберігаючи величні досягнення у творах мистецтва, зберігають цілісність культури і життєвого досвіду людства.

Художня культура постає одним з найважливіших компонентів духовної культури. Разом із пізнавальною, релігійною, моральною, політичною культурою вона покликана формувати внутрішній світ людини, сприяти розвитку людини як творця культурних цінностей. Ядром художньої культури є мистецтво як форма художньо-образної інтерпретації дійсного і уявного. Види мистецтва – література, театр, живопис, скульптура, архітектура, музика тощо завдяки використанню різноманітних засобів виразності освоюють дійсність у формі неповторно-індивідуального художнього образу. Ці форми можуть бути різними – від метафоричної до реалістичної, та вони завжди відображають долю людей і народів, ідеї і проблеми свого часу.

Системоутворюючим ядром художньої культури виступає мистецтво як художньо-образне відтворення дійсного і уявного. Зміст поняття «мистецтво» розуміють як:

· художня творчість в цілому – література, архітектура, скульптура, живопис, графіка, декоративно-прикладне мистецтво, музика, танець, театр, кіно та інші різновиди людської діяльності, об’єднані в якості художньо-образних форм оволодіння світом. В історії естетики сутність мистецтва тлумачилась як наслідування (мімезис) чуттєве вираження надчуттєвого і т.ін.

· у вузькому розумінні – це образотворче мистецтво;

· а також – високий рівень уміння, майстерності у будь-якій сфері діяльності («техне», техніка, технологія).

Мистецтво – один з елементів культури, у сучасній культурології інтерпретується як ступінь вдосконалювання художніх технологій, результат людської діяльності і ступінь розвитку особистості.

Як ступінь вдосконалення технологій мистецтво включає у себе оволодіння різними засобами, художніми методами, розширення композиційних і стилістичних можливостей, зображально-виразних засобів мистецтва. Цей бік мистецтва по-новому усвідомлюється в умовах сформованої техносфери, коли з'являються нові технічні мистецтва, а в традиційних мистецтвах проявляються тенденції до інтеграції та синтезу.

Як результат людської діяльності мистецтво представлене в артефактах художньої культури (ціннісний аспект), у наукових ідеях і концепціях, що інтерпретують мистецтво, в процесі художньої творчості і сприйняття.

Ступінь розвитку особистості виражається у реалізації художніх здібностей і розширенні творчих можливостей людини.

Наукове вивчення мистецтва, закономірностей його розвитку розпочалося у 18 ст. Це було пов’язано з виділенням у самостійну сферу філософських досліджень знання про красу і закони її відтворення у творах мистецтва – естетику. На сьогодні естетика, пройшовши довгий шлях свого розвитку, є однією з найважливіших філософсько-культурологічних дисциплін. Це система законів, понять та категорій, що відображають естетичні якості дійсності та процес її освоєння за законами краси, особливості функціонування мистецтва, його сприйняття і розуміння його результатів.

Естетика виступає загальною теоретичною основою по відношенню до спеціальних наук, які здебільшого мають прикладний характер: літературознавство, театрознавство, музикознавство, теорія образотворчого мистецтва та ін. Сукупність таких спеціалізованих наук, які покликані вивчати походження і соціально-естетичну суть мистецтва, його конкретні форми, характер функціонування – мистецтвознавство.

Мистецтвознавство вивчає художню культуру суспільства в цілому, а також окремі види мистецтва, їх відношення до дійсності, закономірності розвитку, взаємозв’язок із соціальним життям і різними явищами культури, всю сукупність питань форми і змісту художніх творів. Мистецтвознавчі науки включають також мистецтвознавство у вузькому розумінні – як науку про пластичні мистецтва.

У своєму першому і найбільш широкому сенсі термін «мистецтво» (art, англ.) залишається близьким до свого латинського еквіваленту (ars)як «майстерність» або «ремесло», а також до індоєвропейського кореня «складання» або «складати». У цьому сенсі мистецтвом може бути названо усе, що було створено в процесі обдуманого складання деякої композиції. Ось деякі приклади, що доводять широкий сенс цього терміну: "штучний", «військове мистецтво», «артилерія», «артефакт». Багато інших широко вживаних слів мають аналогічну етимологію.

До XIX століття витонченими мистецтвами називали здібності художника або артиста виразити свій талант, пробудити в аудиторії естетичні почуття і залучити в споглядання «витончених» речей.

Термін мистецтво може вживатися в різних сенсах: процес використання таланту, твір обдарованого майстра, споживання витворів мистецтва аудиторією, а також вивчення мистецтва (мистецтвознавство).

«Витончені мистецтва» — це набір дисциплін (мистецтв), що продукують твори мистецтва (об'єкти), створені обдарованими майстрами (мистецтво як діяльність) і що викликають відгук, настрій, передаючи символіку і іншу інформацію публіці (мистецтво як споживання).

Витворами мистецтва називають умисну талановиту інтерпретацію необмеженої безлічі концепцій і ідей з метою передати їх оточенню. Вони можуть бути створені спеціально для вказаної мети або представлені зображеннями і об'єктами. Мистецтво стимулює думки, почуття, представлення і ідеї через відчуття. Воно виражає ідеї, приймає самі різні форми і служить багатьом різним цілям. Мистецтво — це уміння, яке здатне викликати захоплення.

Нині у світовій культурній традиції використовуються поняття про мистецтво, що беруть свій початок в середземноморській античності, особливо в греко-римському розумінні цього терміну.

В первісному суспільстві первісна образотворча творчість зароджується з видом Homo sapiens як спосіб людської діяльності для вирішення практичних завдань. Виникнувши в епоху середнього палеоліту, первісне мистецтво досягло розквіту у верхньому палеоліті, близько 40 тис. років назад, і могло бути соціальним продуктом суспільства, що утілював новий ступінь освоєння дійсності. Прадавні витвори мистецтва, такі як намисто з раковин, знайдене в Південній Африці, датуються 75 тисячоліттям до н.е. і більше. У кам'яному віці мистецтво було представлене первісними обрядами, музикою, танцями, всілякими прикрасами тіла, геогліфами - зображеннями на землі, дендрографами - зображеннями на корі дерев, зображеннями на шкурах тваринних, печерним живописом, наскальними малюнками, петрогліфами і скульптурою.

Появу мистецтва пов'язують з іграми, ритуалами і обрядами, у тому числі обумовленими міфологічно-магічними уявленнями.

Первісне мистецтво було синкретичним. За твердженням окремих авторів, воно бере початок в домовленнєвих навичках і прийомах передачі, сприйняття і зберігання в пам'яті мовної інформації. Комунікативна утилітарність первісної творчості, разом з розвитком естетичного аспекту, яскраво спостерігається в дополіграфичний фольклорний період культур усіх народів.

Основи мистецтва в сучасному розумінні цього слова були закладені древніми цивілізаціями: єгипетською, вавилонською, персидською, індійською, китайською, грецькою, римською, а також аравійською (древнього Йемену і Омана) і іншими. Кожен із згаданих центрів ранніх цивілізацій створив власний унікальний стиль в мистецтві, який пережив віки і чинив свій вплив на пізніші культури. Вони ж залишили перші описи роботи художників. Наприклад, старогрецькі майстри багато в чому перевершили інших в зображенні людського тіла і уміли показати мускулатуру, осанку, правильні пропорції і красу натури.

 

Види і мова мистецтв. Візуальні мистецтва. Музика, театр, кіномистецтво. Мистецтва можуть бути класифіковані за різними критеріями.Предметом відображення образотворчого мистецтва є зовнішня дійсність, необразотворчі ж види мистецтва утілюють внутрішній світ. Необразотворчі мистецтва за типом вираження і сприйняття діляться на музичне, танцювальне і літературне, також можливі змішані види.

Образотворче мистецтво впливає на людину візуально, тобто через зорове сприйняття. Твори образотворчих мистецтв, як правило, мають предметну (матеріальну) форму і не змінюються в часі і просторі, за винятком випадків природного псування і загибелі. До них відносяться: живопис, скульптура, графіка, монументальне мистецтво, а також (значною мірою завдяки своїй чисто образотворчій стороні) декоративно-прикладне мистецтво. Художники і скульптори відтворюють в статиці людей, ситуації, природу і окремі предмети навколишнього світу, застосовуючи певні матеріали (полотно, папір, фарби, глину, мармур, бронзу, цемент тощо), інструменти (кисть, олівець, різець і так далі) і широко використовуючи такі властивості матерії, як лінія, об'єм, колір, світло, фактура та інше. Відносячись до просторового мистецтва, цей вид творчості проте здатний навіть у фіксованих образах передавати не лише внутрішній духовний світ людини, як це роблять великі портретисти, але і саморух, розвиток життя в часі і просторі, соціальні, політичні, філософські і етичні ідеї.

Синтетичні мистецтва — це такі види художньої творчості, які є органічним злиттям або відносно вільною комбінацією різних видів мистецтв, що творять якісно нове і єдине естетичне ціле. Сюди відноситься передусім театр (драматичний і оперний), що «увібрав» літературу, акторську майстерність, живопис, музику, декоративно-прикладне мистецтво; балет, що використовує природну пластику людського тіла і танець, що поєднує в собі, музику, живопис, скульптуру, овіяні певною дозою сексуальності; естрадне мистецтво, що представляє найрізноманітніший набір спаяних конферансом художніх номерів у вигляді співу, декламації, танців, ілюзіонізму, акробатики; цирк, де виразно переважає спортивний і сміховий елемент, а головне, до видовищного ряду залучаються представники тваринного світу. Синтетичні мистецтва не слід плутати з близьким поняттям синтезу мистецтв, коли йдеться, наприклад, про архітектурну споруду, яка прикрашена скульптурами, живописом, оточена садово-парковим ансамблем тощо.

«Технічні мистецтва» у своїх розвинених формах виникли порівняно недавно. Величезну роль в історії культури зіграв своєрідний симбіоз, злиття мистецтва з технікою.

Строго кажучи, процес цей почався, мабуть, з середини XV століття із створення перших художніх кліше, продовжився винаходом фонографа, фотографії і німого кіно упродовж XIX століття і отримав небувалий розвиток вже у наш час, коли кінотехніка стала звуковою, кольоровою і стереоскопічною, а на службу мистецтву була поставлена уся потужність сучасної електроніки. Це привело, зокрема, і до цікавих дослідів по створенню нового, «синтетично-технічного» виду мистецтва, так званої «світломузики», суть якої полягає в прагненні злити в деякий органічний синтез «мелодію» світлових і колірних ефектів, що міняються, з одного боку, і власне музичну мелодію – з іншою. Інакше кажучи, робиться спроба перетворити невидиму музику на щось видиме за допомогою співвідношення музичної і кольоро-світлової гамм.

Нині до найбільш поширених «технічних мистецтв» відносять фотомистецтво, мистецтво кіно, мультиплікацію і телебачення. Їх загальними ознаками є статичне або динамічне відтворення дійсності за допомогою технічних засобів, органічний взаємозв'язок творчого і технологічного процесів з обов'язковим переважанням естетичного початку, тобто художності. Найважливіші показники «технічних мистецтв» - масовість їх аудиторії, висока міра інформативності, а отже, і широке використання в просвітницько-пропагандистських і, на жаль, нерідко в кон'юнктурно-політичних цілях. Мабуть, у зв'язку з цим твори кіномистецтва, будучи чи не головним елементом масової культури, нерідко старіють набагато швидше, ніж інші види художньої продукції. Це зайвий доказ того, що мистецтво повинне служити вічності, а не скороминущим груповим інтересам.

Загальна тенденція до масовості, синтезу і використання в мистецтві не лише техніки, але також історичних пам'ятників і навколишнього пейзажу, привела в останні десятиліття до відродження і подальшого розвитку іншого виду художньої творчості: «пленерного» театру, тобто театру на відкритому просторі. Маються на увазі зазвичай грандіозні епічні постановки, дія яких із застосуванням потужної світло-, кольоро- і звукової апаратури розгортається на місцях реальних історичних подій, наприклад, опера «Аіда» - в справжній пустелі біля підніжжя єгипетських пірамід. Подібні масові і видовищні постановки здавна практикувалися в країнах з теплим і жарким кліматом, проте лише з розвитком аудіовізуальної електронної техніки цей вид драматичного мистецтва отримав нові стимули для свого розвитку.

Різним видам мистецтва властива жанрова диференціація.

По динаміці мистецтва можна розділити на просторові і часові.

По утилітарності мистецтва діляться на прикладні і витончені (чисті).

По матеріалах мистецтво можна ділити на види, що використовують:

· традиційні і сучасні матеріали (фарби, полотно, глина, дерево, метал, граніт, мармур, гіпс, хімічні матеріали, продукти серійної індустрії і т. д.),

· сучасні способи зберігання інформації (сучасна електротехніка, цифрові обчислювальні машини) –медіа мистецтво: комп'ютерне мистецтво, цифровий живопис, мережеве мистецтво і т. д.

· звук (чутні коливання повітря) – музика: класична, академічна, електронна

· слово (одиниця мови) – каліграфія, пісні, література (проза, поезія)

· посередника-людину (виконавець: актор, співак, клоун і т. д.)

Залежно від вираження почуттів і емоцій мистецтва можна ділити по жанрах і стилях: драма, трагедія, комедія, фарс і т. п.

Будь-який вид діяльності можна умовно називати мистецтвом, якщо виконавець вкладає свої почуття в новій оригінальній і значущій формі. Так, наприклад, ікебана, бойові мистецтва, комп'ютерні ігри і т. д. можна відносити до мистецтва за ознакою естетичного сприйняття елементів цієї діяльності, пов'язаних з графікою, звуком, рухом і за принципом міри майстерності виконання.

Прояв підприємницького таланту проявляється в мистецтві побудови бізнес системи. Створення нового бізнесу не може бути зведене до заздалегідь визначеної послідовності дій і давно визнане особливим видом мистецтва в соціально-економічному середовищі.

Іноді замість терміну мистецтво застосовують синонім іноземного походження арт: піксел-арт, ОРФО-арт, арт-терапія, боді-арт (один з видів авангардного мистецтва), відеоарт, саунд-арт, нет-арт.

Цілі мистецтва. Теоретики у всі часи бачили в мистецтві явище, якому властиві різні, залежно від конкретної концепції, функції і властивості. Деякі з функцій мистецтва групуються на мотивовані і невмотивовані.

Невмотивовані функції мистецтва. Невмотивованими цілями мистецтва називають такі, які складають невід'ємну частину природи людини, не можуть бути зведені до особливостей особи творця і служити утилітарній меті. У цьому сенсі мистецтво і взагалі креативність – щось, до чого людину штовхає його власна природа (оскільки ніякий інший вид тварин і людей окрім Homo sapiens не створював мистецтва), і що виходить за межі просто корисного.

1. Фундаментальний людський інстинкт гармонії, урівноваженості і ритму. На цьому рівні мистецтво є не дією або об'єктом, а внутрішнє прагнення до гармонії (краси), споживаної незалежно від корисності.

2. Відчуття таємничості. Мистецтво – це спосіб відчути свій зв'язок зі Всесвітом. Це відчуття часто буває несподіваним і виникає, коли ми бачимо витвір мистецтва, слухаємо музику або вірші.

3. Уява. Мистецтво дає спосіб застосувати уяву невербальним способом, без обмежень, що накладаються мовою. Тоді як слова слідують в строгій послідовності і кожне з них має певне значення, мистецтво дає широкий діапазон форм, символів і ідей, сенс яких може бути інтерпретований по-різному.

4. Звернення до необмеженого кола осіб. Мистецтво дозволяє авторові твору вільно або мимоволі звернутися до цілого світу.

5. Ритуальні і символічні функції. У багатьох культурах барвисті ритуали, уявлення і танці є символом або способом прикрасити деякі події. Самі по собі вони зазвичай не переслідують утилітарну мету, але антропологам відомий їх сенс у рамках цієї національної культури. Традиції формувалися протягом багатьох поколінь і часто спочатку мали певне космологічне значення, яке згодом ніхто вже не згадує.

Мотивовані функції мистецтва. Ті цілі, які автор або творець навмисно і свідомо ставить перед собою, працюючи над твором, далі іменуються мотивованими. Це може бути якась політична мета, коментар соціального становища, створення певного настрою або емоції, психологічна дія, ілюстрація чого-небудь, просування продукту (у разі реклами) або просто передача деякого повідомлення.

1. Засіб комунікації. У своїй простій формі мистецтво є засобом комунікації. Як і більшість інших способів комунікації, воно несе в собі намір передати інформацію аудиторії. Мистецтво дозволяє передавати не лише об'єктивну інформацію, але і емоції, настрій, почуття.

2. Мистецтво як розвага. Метою мистецтва може бути створення такого настрою або емоції, яка допомагає розслабитися або розважитися. Дуже часто саме для цієї мети створюють мультфільми або відеоігри.

3. Авангард, мистецтво заради політичних змін. Однією з визначальних цілей мистецтва початку XX століття було створення творів, що провокують політичні зміни. Напрями, що з'явилися для цієї мети, - дадаїзм, сюрреалізм, російський конструктивізм, абстрактний експресіонізм — іменують авангардом.

4. Мистецтво для психотерапії. Психологи і психотерапевти можуть використовувати мистецтво з лікувальною метою. Спеціальна техніка, заснована на аналізі малюнків пацієнта, застосовується для діагностики стану особи і емоційного статусу. В цьому випадку кінцевою метою є не діагностика, а оздоровлення психіки.

5. Мистецтво для соціального протесту, повалення існуючого порядку і/або анархії. Як форма протесту, мистецтво може не мати якої-небудь певної політичної мети, а обмежуватися критикою існуючого режиму або якихось його аспектів.

6. Мистецтво для пропаганди або комерціалізації. Витвори мистецтва нерідко використовуються з цілями пропаганди, щоб непомітно змінити смаки і настрої публіки. Аналогічно нарочита реклама створюється з метою просування комерційного продукту шляхом створення позитивного до нього відношення у споживача. У обох випадках метою творця є маніпуляція емоційним або психологічним настроєм у відношенні до деякого об'єкту або ідеї.

Графіті і інші види стріт-арта – це зображення і написи, які наносять на стіни будинків, автобуси, потяги, мости і інші помітні місця, нерідко без дозволу. Графіті можуть бути незаконні і бути формою вандалізму.

Описані вище функції мистецтва не є взаємовиключними і можуть переплітатися. Наприклад, мистецтво для розваги може поєднуватися з прихованою рекламою продукції, фільму або відеогри. Одна з характерних рис мистецтва епохи постмодерну (після 1970-х) – зростання утилітарності, функціональності, націленості на комерціалізацію, тоді як невмотивоване мистецтво або його використання в символічних і ритуальних цілях стає усе більш рідкісним.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |

Поиск по сайту:



Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Студалл.Орг (0.012 сек.)